sobota, 6 lipca 2013

ban or order / zakaz jest nakazem - festival experyment 2013

Prosta zabawa znaczeniami z wykorzystaniem natury, przyrody oraz kulturowych ustaleń.
Wykorzysytałam grafikę znaków zakazu by wyznaczyć na ich podstawie pola, przez które można przejść tylko po wyznaczonych liniami znaków ścieżkach.
Białe linie, które precyzują rodzaj zakazu w moich polach stają się jedynymi drogami wyjścia-przejścia, nakazanymi porządkiem wysiewu.
Głęboko wierzę, że ludzi posiadają wewnątrz przyrodzone poszanowanie tego, co wygląda na zaplanowane, wytyczone a dodatkowo potencjalnie piękne, dlatego będą trzymać się wyznaczonych tras, nie depcząc poletek obsianych.
Póki co, znaki są czarne, naznaczone jedynie barwą ziemi do upraw. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, wkrótce się zazielenią ( co podkreśli paradoksalne ,,przyzwolenie,, tych znaków zakazu) a być może ostatecznie zaczerwienią zakazanym-dozwolonym makiem.
Przez cały okres realizacji towarzyszył mi niepokój, który i teraz mnie nie opuszcza, czy aby uda się coś wyhodować. Dlatego co chwila dosiewałam coś nowego (mak ogrodowy, ostróżkę, mak polny a nawet rzerzuchę) biegając z miejsca do miejsca (3 punkty w mieście) z konewką.
To trochę taka jakby ciąża urojona, oczekiwanie na życie, które może tylko wydaje się być możliwe.

 dotykowy kontakt z ziemią ma w sobie coś magicznego, tak jakby dotykało się sedna sprawy
 kształt koła nie jest tu bez znaczenia pod każdym względem

Zostawiłam w miasteczku również mały aneks czysto graficzny. Mam wrażenie, że on poniekąd wyjaśnia sens powstałych zasiewów. Poza tym potrzebowałam zastosowania innej formy wyrazu, by wykorzystać fakt istnienia licznych kół w wyglądzie miasteczka.




Na koniec słów kilka o samym Zbąszyniu. Jest to jedno z niewielu miejsc, gdzie czuję się bezpiecznie i dobrze. Nie wiem, czy to kwestia przyrody, uroku małego miasteczka, czy ludzi, pewnie wszystkiego na raz. Dlatego gdzie indziej mogłam zaryzykować ,,poczęcie,, jak nie tam:)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

O mnie

Moje zdjęcie
Karolina Żyniewicz 2009 – gradueted from the Academy of Fine Arts in Łódź; Solo exhibitions: 2014 - Delectatio morosa, Milosc Gallery, Toruń; Hiperfobium, Lameli Gallery, Krakow; 2013 – Quarantine, Wozownia Gallery, Toruń; 2012 – Private life of life, Baszta Gallery, Zbąszyń; 2011 – Fear for darkness, BWA Katowice; Kuriosa, Art Agenda Nova, Krakow; 2010 – Spielsache, Academy of Fine Arts in Krakow; 2009 – Homo ludens, Fabrystrefa Gallery, Łódź; Group exhibitions: 2015 - Flow, fallout skies, bad weather, Mona Inner Spaces, Poznań, 2014 –LOCAL, The Dock Art Centre, Carrick on Shannon, Ireland; inSpiracje/Xtreme, 13 Muz, Szczecin; Cake and blood, Two Left Hands Gallery, Katowice; 2013 – Exteritories, Toruń, Experiment, Zbąszyń; 2012 – The limit of sculpture, Academy of Fine Arts in Warsaw; Grating of the gums on a meniscus, Cellar Gallery, Krakow; On strange feeling, Zderzak Gallery, Krakow; Organic, Cellar Gallery, Krakow