sobota, 19 kwietnia 2014
karnophobia / karnofobia (from series hiperfobium / z hiperfobium)
karnophobia - fear of meat
Is vegetarianism result of empathy for a animals or maybe of fear of eating itself?
Unconstituted meat is matter like a clay.
You can carve in it.
Something else is meat in hand and something else in mouth.
In hand it is only material,
in mouth it is enemy, which penetrates inside.
May be meat beautiful?
When you buy meat for a dinner, you are looking for nice part of meat.
So meat could be attractive, even decorative.
Black square of Malevich - ideal visual synthesis, calm, stagnation, order but
dominance too.
In the place of black square I put square of meat. Form is the same, although something different is in centrum.
Could be influence the same?
Is geometric shaped meat like a source of contemplation or irritability?
karnofobia - strach przed mięsem
Czy dotyczy tylko wegetarian?
Co jest strasznego w mięsie?
Mięso to materia, z której jesteśmy zbudowani ale nie bardzo chcemy oglądać swój budulec sfragmentaryzowany.
Z mięsa składają się inne organizmy, które mamy za gorsze. Zatem widok mięsa natrętnie wytyka brak wyjątkowości.
Przeraża głównie mięso surowe, jakby wpółżywe. Tkanki jeszcze przejawiają jakąś samodzielność, krew jeszcze próbuje krążyć, rozpaczliwie wylewając się poza granice kawałka. Poddane obróbce termicznej zostaje niejako pokonane, uśmiercone. Przestaje być czymś podobnym do konsumenta. To oczywiste złudzenie, powszechne wmówienie, jak wiele innych. Kotlet nie jest już mięśniem, z pewnością się nie poruszy, nie zawalczy.
Czy wegetarianizm wynika z empatii wobec zwierząt, czy raczej z panicznego lęku przed zjadaniem samego siebie?
Mięso nieukonstytuowane jest tworzywem, budulcem, podobnie jak glina. Da się w nim rzeźbić, klecić różne kawałki, z różnych całości w nowe formy.
Czym innym jest mieć mięso w rekach, czym innym w ustach. W rękach jest po prostu materiałem, w ustach staje się obcym, którego wpuszczamy do środka, pozwalając mu wniknąć w każdy zakamarek.
Czy mięso jest piękne?
Wielokrotnie słyszałam w domu stwierdzenie: ,,piękny kawałek wołowiny kupiłam,,. Chodziło o połeć dorodny, świeży, krwisto czerwony, bez przerostów. Zachwyt dotyczył przydatności nabytku do spożycia ale oparty był na wrażeniach czysto wizualnych.
Zatem mięso jest atrakcyjne, pociągające, silne. Może być nawet dekoracyjne.
Czarny kwadrat na białym tle Malewicza - idealna wizualna synteza, spokój, stagnacja, porządek, ale też stanowczość i dominacja.
W miejsce czarnego kwadratu umieszczam kwadrat ,,żywy,, mięsny. Forma jest ta sama, co innego w centrum. Czy działanie może być podobne? Mięso ukształtowane geometrycznie stanie się uspokajającym elementem kontemplacji? Czy może jeszcze bardziej zadrażni, zmuszając do maksymalnego skupienia na nim uwagi?
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
O mnie
- Karolina Żyniewicz/artdycyna
- Karolina Żyniewicz 2009 – gradueted from the Academy of Fine Arts in Łódź; Solo exhibitions: 2014 - Delectatio morosa, Milosc Gallery, Toruń; Hiperfobium, Lameli Gallery, Krakow; 2013 – Quarantine, Wozownia Gallery, Toruń; 2012 – Private life of life, Baszta Gallery, Zbąszyń; 2011 – Fear for darkness, BWA Katowice; Kuriosa, Art Agenda Nova, Krakow; 2010 – Spielsache, Academy of Fine Arts in Krakow; 2009 – Homo ludens, Fabrystrefa Gallery, Łódź; Group exhibitions: 2015 - Flow, fallout skies, bad weather, Mona Inner Spaces, Poznań, 2014 –LOCAL, The Dock Art Centre, Carrick on Shannon, Ireland; inSpiracje/Xtreme, 13 Muz, Szczecin; Cake and blood, Two Left Hands Gallery, Katowice; 2013 – Exteritories, Toruń, Experiment, Zbąszyń; 2012 – The limit of sculpture, Academy of Fine Arts in Warsaw; Grating of the gums on a meniscus, Cellar Gallery, Krakow; On strange feeling, Zderzak Gallery, Krakow; Organic, Cellar Gallery, Krakow
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz